Overslaan en naar de inhoud gaan

Thuis een biertje printen

Volgens deze startup kan het. Het bedrijf Bar.on uit Antwerpen is zijn bierprinter aan het finaliseren.

Net zoals bij een printer zijn er cartridges met alcohol en smaakcomponenten verkrijgbaar. Je hoeft enkel nog aan te sluiten op kraantjeswater en je kan je eigen biertje 'printen'!

Zo print je je eigen bierstijl, een IPA, een tripel, een bruin bier, ... maar ook een niet-alcoholisch bier.

Bierprinter

Het idee van een bierprinter steunt op een moleculair principe waarbij kleine cartridges natuurlijke componenten bevatten. De samenstelling van verschillende cartridges, gemengd met water, laten toe om elk bier te creëren op moleculair niveau.

Zo kan je met verschillende cartridges en enkele drukken op de knoppen je eigen combinatie maken. Veel alcohol, weinig alcohol, fruitig, hoppig, zoet, ... Je stelt het allemaal zelf in. Je eigen, gepersonaliseerd bier dus, en dat allemaal in enkele seconden. 

Geen gisting, geen brouwproces, geen filtering, ... Het proces is zo simpel als het groot is en je biertje is onmiddellijk klaar.

Dirk Standaert

Dirk Standaert kwam op het idee om een bierprinter te bouwen. Dirk weet hoe hij moet ondernemen, hij was vroeger de man achter Peace of Meat, een bedrijf dat gespecialiseerd is in kweekvlees en verkocht werd voor 15 miljoen euro.

Bierprofessor Kevin Verstrepen

Toegegeven, we zijn niet helemaal wild van het idee...

Maar anderzijds moeten we ook erkennen dat we benieuwd zijn naar het resultaat. Niemand minder dan bierprofessor Kevin Verstrepen heeft hieraan meegewerkt. Kevin Verstrepen is niet van de minste, zowat alle brouwers weten over wie het hier hebben. Als er één iemand zowat alles over chemie en brouwen kent, dan is het Kevin wel.

Zeer benieuwd dus naar het resultaat, wordt vervolgd...

Horeca

In de eerste plaats wordt er gemikt op de horeca met de ontwikkeling van een machine 'One Tap Pro'.

Voor een horeca-zaak is het idee van een eigen bier altijd aantrekkelijk. In plaats van het brouwproces door te lopen en het uiteindelijk resultaat af te wachten, is het concept van experimenteren en onmiddellijk kunnen proeven een uitstekende marketingtroef. Een horeca zaak met een eigen bier is zonder meer een troef t.o.v. de concullega's, en zeker als je dit proces zelf onder controle hebt.

Later zouden hier kleinere machines kunnen ontwikkeld worden voor thuisgebruik. Het principe blijft immers hetzelfde.

 

Snelle start

De bezielers van het project, Dirk Standaert en productieverantwoordelijke Valendtijn Destoop, zijn volop in gesprek met fabricanten van elektrische toestellen om een goede partner te kiezen voor de uitrol van de toestellen.

Een prijs en lanceringsdatum is op heden nog niet gekend. Het bedrijf haalde in 2022 een stratkapitaal van 1,8 miljoen euro op en momenteel loopt een nieuwe financieringsronde voor de volgende stap naar productie. 

Tegelijk is men op zoek naar een drankmerk om mee in zee te gaan.